2012. március 13., kedd

Mogyorós-áfonyás linzertorta



Ha valaki összedobja  mondjuk a hosszú hétvége elején, akkor vasárnapra hozza a csúcsformáját a süti :) - állítólag, mert nálunk elfogyott aznap délután. Ami, tekintve, hogy egy deka csoki sincs benne, nem habos, nem kókuszos, nem vaníliakrémes, igazán figyelemreméltó. Sőt az utolsó negyeden vita volt, borzasztóan oda kellett figyelnem a szeletelésnél,  mert árgus szemek méregették nehogy valakié 1 milliméterrel is nagyobb legyen.
Az a fajta sütemény, ami minden extra hozzávaló nélkül, pusztán a benne lévő anyagok és azok aránya miatt alakul át valami magasabb minőséggé, igazi klasszikus.

Az osztrák linzertorta receptem  mogyorós változatát csináltam meg, mert áfonyalekvárt akartam használni, és ahhoz kellett a karakteresebb íz.

Hozzávalók: (20 cm-es formához)

15 dkg darált mogyoró
20 dkg liszt
17 dkg vaj
12 dkg porcukor
2 kisebb tojás sárgája
1 csipet fahéj
1 fél citrom reszelt héja
1tk. vaníliakivonat

1,5-2 dl áfonya (vagy málna) lekvár

A mogyorót megpirítottam, amennyire bírtam, ledörzsölgettem a héját, és amikor kihűlt, megdaráltam.
A lisztet a hideg vajjal elmorzsoltam ( aprítógépet használtam), és gyorsan ruganyos tésztává gyúrtam az összes többi hozzávalóval. ( Ha esetleg törékenyebb lenne a tészta, pici hideg vizet lehet még ekkor hozzáadni.) 2 órát a hűtőben pihentettem.

A sütőt 200 fokra előmelegítettem.

A hűtőből kivéve a tésztát átgyúrtam és jól lisztezett munkalapon a tészta kicsivel több mint felét 20 cm átmérőjű körré nyújtottam (jó késfok vastagságú), és a kapcsos formába tettem. A megmaradt tészta kb. egyharmadából kisujjnyi vékony hengert gyúrtam, körben a tortalap széléhez igazítottam, és összenyomkodtam vele, hogy kb. 2 cm magas pereme legyen. A lekvárral megtöltöttem a tortát. A maradék tésztát lisztezett munkalapon  20 cm hosszú vékony téglalappá nyújtottam, derelyevágóval csíkokra vágtam, és azokból csináltam rácsozatot a torta tetejére.

A sütőbe raktam, 10 perc után 160 fokra csökkentettem a sütő hőmérsékletét, így 35-40 perc alatt sült készre.

Az alaprecept "A sütés iskolája" c. könyvben található.




3 megjegyzés:

Blogkonyha írta...

Nem csodálom, hogy harc ment a milliméterekért! Én is néztem volna a kezedet...Nagyon guszta, klasszikus sütemény!

Reni írta...

Imádom a linzertortákat! Ezt is falnám! :)

Piszke írta...

Igen, ilyen sütit kitalálni a legnehezebb. semmi bonyi, és mégis irtózatosan összeáll az égész...

Related Posts with Thumbnails