2016. június 7., kedd

Epres sajttorta




Most írhatnám azt, hogy így néz ki egy elrontott sajttorta nálunk...
De valójában csak nem úgy néz ki, ahogy terveztem: zebra lett volna belülről, de a gondos számítgatások ellenére a sima vaníliás és az epres réteg belül szépen egybeolvadt sütés közben, és bár a tetején egész jól látszottak a halványsárga-rózsaszín körök, a maradék friss eperdzsemmel jól bekentem a tetejét: ha már nem lett zebra, akkor ne  nézzen ki felvágatlanul se annak. 
Gyanítom, az itt-ott megcsodáltak tartalmaznak valamilyen színezéket, és teljesen egyforma a két rész összetétele: így kerülhető el, hogy a krémrétegek ne alakuljanak át egymásba. De akkor hol az eper...?
És mivel a sajttorta rendesen tartalmaz tojássárgáját, hiszen az adja részben a sűrűséget, tudni kell, hogy a sárga-piros kombó sütéskor halvány-narancssárgás rózsaszínné alakul, már  ha igazi fotót látunk.
A lényeg azért, hogy  hozta az elvárt epres-vaníliás-sajtkrémes  ízt, a vékony friss dzsemréteg pedig még dobott ezen egyet, érdemes vele próbálkozni.

Hozzávalók:

15 dkg vaj 
18 dkg liszt
3. ek. cukor

50 dkg tejszínes krémsajt/soft cheese/ mascarpone
18 dkg cukor
1 tk.vaníliakivonat
csipet só
3 nagyobb tojás

-az eperízhez:
25 dkg eper
6 dkg cukor



A vajat éppcsak  megolvasztottam,  elkevertem a cukorral és a liszttel,  a kapcsos forma aljára és oldalára nyomkodtam ( kb 1,5 cm magasan), körben összecsavart alufóliát tettem a szélére, le ne dőljön középre a gondosan kialakított pereme,  és 180 fokon  10 percig elősütöttem. Ezután a  sütő hőfokát 165 fokra csökkentettem. 

Az epret villával összetörtem és a cukorral, kis lángon, kevergetve kb. 20 perc alatt sűrű dzsemmé főztem.

A krémsajtot egy nagy, mély tálban 3 percig a kézi mixerrel  nagy fokozaton habosítottam, alacsony fordulaton hozzáadtam a cukrot, a vaníliakivonatot, és  egy csipet sót. Ezután a krémet kettéválasztottam és rengeteget variáltam a tojásokkal:
Az egyik felébe egy egész tojás ment, a másik felébe pedig egy egész tojás, egy sárgája és a sűrű eperdzsemből 1,2 dl.
A tojásokat és a dzsemet csak annyi ideig kevertem a mixerrel, míg egynemű lett kevés, körülötte lévő krémmel, majd lapáttal összeforgattam a krém többi 90%-ával.  Így elkerülhető, hogy a felvert tojással sok levegőbuborék kerüljön a masszába, amitől azután rengeteg kráter jelenne meg sütés közben a torta felszínén.
A megsült kekszalapra egy kis merőkanállal váltogatva, középre öntve, egymás tetejére  szedtem a kétféle krémet, mintaszerűen alakultak a zebracsíkok, szépen tolták kifele egymást a váltogatott krémrétegek.
Egy teáskannában közben vizet forraltam.
Amikor kész lettem, a  kapcsos formát alul és körben 3 rétegben hajtogatott alufóliába burkoltam, nehogy a víz belefolyjon, egy nagyobb tepsibe raktam, a sütő középső rácsára tettem,  körbeöntöttem a lobogó vízzel, míg az alufólia engedte, és 165 fokon 65 percig sütöttem. A torta tetejére félidőtől lazán alufóliát raktam. A sütés végére kissé megemelkedik a torta,  - és ekkor még rezgős az egész - de azután kihűlés közben szépen visszasimul.
Mivel ez egy hideg, esős hétvégén készült, viszonylag gyorsan kihűlt a teraszon, majd a felvágáskor kiderült, hogy  szép homogén epres sajttortánk lett,  de eső ellen így is kiváló volt.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails