2009. május 21., csütörtök

Kínai szilvaszósz


Háááát... Szerintem ez lesz nálunk a grillszezon sztárja. Pedig most nagyon hülyén nézne ki, ha agyba-főbe dicsérném. Ő szerepelt az ázsiai ízesítésű húsgombócok kíséreteként a GBT Pikniken, de Gabojszáék díjnyertes grillezett csirkecombjai mellett is megállta a helyét, és a sok kedves blogger nem fukarkodott az elismeréssel, ami nagyon jólesett. Egyszóval számos alanyon letesztelve, dicsérgetve, és tényleg. Sok jó mártást, szószt, salsát - kinek mi tetszik - lehet a húsok mellé tenni, de ezt ki kell próbálni. Nekem maradt a hűtőben itthon egy üveg, de tervben a sorozatgyártás, hiszen nyári gasztroajándéknak is tökéletes.


Hozzávalók:

70 dkg szilva (mélyhűtött jelenleg, Nowaco, nagyon jó minőség)
1 kisebb fej lilahagyma apróra vágva
2 nagy gerezd fokhagyma préselve/reszelve
1,5 dl fehérborecet
néhány ek. balzsamecet
3 kis chilipaprika magostól
1 csapott kk. szecsuáni bors
1 csapott kk.fahéj
kisebb, fél csillagánizs
plusz még 3 centinyi fahéjrúd vagy 1 csapott kk. őrölt fahéj
1 centis gyömbérdarab vékony szeletekre vágva
2 nagy alma hámozva, felkockázva
15 dkg barnacukor
15 dkg kristálycukor
1 ek narancslikőr (elhagyható vagy kevés narancshéjjal helyettesítsük)




Minden hozzávalót egy lábosba tettem, - a borsokat megtörtem mozsárban, ha őrölt formában van, akkor felezzük a mennyiségeket - felforraltam, majd lassú tűzön, fedő nélkül rotyogtatva kb. 1,5 órát főztem. Ha keményebb húsú almát tettünk bele ( mint én), akkor az almakockákat a végén bele kell turmixolni. A másfél óra alatt nekem lényegében semmi tennivalóm nem volt vele, csak néha ránéztem, hogy áll. Ennyi idő után lett barackdzsem sűrűségű, akkor jó.
Hűtőben, sterilezett üvegben jó ideig eláll, de nem fog.

A sokféle fűszer tulajdonképpen a kínai ötfűszer-keveréket helyettesíti, mivel nem volt itthon, de ezek az összetevői valójában, plusz az édeskömény, ami teljesen kimaradt, mert az se volt itthon. Szerintem akkor volt utoljára, mikor a Nagyobb még csecsemő volt. ( De nem használt.) Ha van ötfűszer-keverékünk, akkor egy teáskanál kell belőle.

Az eredeti recept irdatlan mennyiségű rizsecetet tartalmaz, ezt úgy érzésből helyettesíteni voltam szintén kénytelen.

Ez a chilimennyiség kellemesen, utánérzősen teszi csípőssé, ha valaki ütősebben szereti, rögtön lángot lehelve, az emelje nyugodtan a mennyiséget.


Nigella receptje nagyjából harmadolva a Házi Istennőből.




7 megjegyzés:

anna írta...

tejoooeeg ez nagyon jo lehet
hm hm, van keves aszaltszilvam, lehet h egyik nap vmi egyszemelyes anna-adagot megprobalok osszehozni belole

Piszke írta...

Akkor szerintem nem árt neki 1-2 napi áztatás valami finom vörösborban például!(Vagy narancslében) Annyi minden van ebben a szőszban, belefér a bor is :)

Kata írta...

Hú, itt szörfölök nálad már egy jó ideje, tele vagy finomabbnál finomabb dolgokkal, és ez a szilvaszósz teljesen hatalmába kerített! Ez olyasmi, mint a csatni, ugye? Most kezd érni a szilva hál' istennek, el is készítem, köszi:)

Piszke írta...

Kata csak tessék, tessék :))

Igen, én azt hiszem, ugyanaz lényegében. Viszont a chilivel óvatosan, nekem a legutóbbi adag adag iszonyú erős lett!

lehet nagyobb mennyiségben is főzni, ha van pár kisebb üvegnek hely a hűtőben, de ha dunsztolva hűtöd ki, akkor szerintem bírja a kamrát is. nekem egy kis maradék a kamrapolcon felejtődött az üveg alján, alufóliával letakarva, és semmi baja nem lett két hónapig, csak úgy besűrűsödött és megkeményedett, mint a szilvalekvár szokott

Kata írta...

Piszke, én kamrába is gondoltam, ahogy a csatnit is. Fejre szoktam állítani minimum 5 percre a telemert üveget, gyönyörűen el szokott állni 1 évig is.

Gabojsza írta...

Most készül!:-)))

Piszke írta...

Hát igen, frissből a legjobb!

Related Posts with Thumbnails