2008. január 9., szerda

Tárkonyos szarvasraguleves


Ne kapjon senki a szívéhez: a mai élelmiszerárak mellett nem jelenti a luxus magasfokát némi vadétel beiktatása az étrendünkbe ( márha nem vadászunk, az azért költségesebb). Azt a gyönyörű szarvaslábszárat, amiből ez a leves (is) készült, a Metróban vettem még októberben, tény, hogy fagyasztva, de kilója pont annyiba került, mint amennyibe a csirkemellfilé. Ráadásul a 80 dekányi részéből készült pörkölt négy, de inkább hat embernek is elég. A hús felvágása közben még időben eszembe jutott, hogy kellene egy jó kis levest is főzni belőle. Csak a tárkonyos ragu jöhetett szóba, ez ugyanis nálunk a házi húslevessel és a minestronéval benne van az első háromban.


Hozzávalók két személyre:


20 dkg szarvashús ( őzből vagy vaddisznóból is finom)

1 kis fej vöröshagyma

1 kisebb répa

5 dkg petrezselyemgyökér, zeller,karalábé vegyesen vagy szólóban

2 ek olaj

1 fél babérlevél

1 tk. szárított tárkony

őrölt bors



pici citromlé

1 tk. liszt

fél dl tejszín


Az olajon az apróra vágott hagymát pici sóval megfuttattam, fehéredésig pirítottam vele együtt a kis kockákra vágott húst, felöntöttem 6 dl vízzel és lassú lángon főzni kezdtem. Mikor felforrt, lehaboztam, beleraktam a tárkonyt, a babérlevelet, kevés borsot őröltem bele és további egy órát lefedve főztem. Ekkor tettem bele a karikákra vágott répát a többi kockázott zöldséget és sót. További fél óra alatt a zöldségek is megfőttek, és a hús is tökéletesen puha lett.Visszapótoltam az elpárolgott levét és levettem a tűzről pár percre, hogy hűljön egy kicsit, nehogy összerántsa a tejszínt. A tejszínt, a lisztet és kevés hideg vizet csomómentesre kevertem, és behabartam vele a levest. Visszatettem a tűzre és kevergetés mellett összeforraltam. Tálalás előtt még pár csepp citromlével és némi tárkonnyal ízesítettem, mert a tárkony íze hajlamos főzés közben elillanni a levesből.

Ui.: Ahogyan a marhahúsra is, úgy a vadhúsokra is igaz, hogy minél világosabb, annál fiatalabb volt az állat. Érdemes válogatni, mert egy öreg vadkanból nem nagyon lesz omlós pörkölthusi. Nekem ez a metrós fagyasztott Öreglak választékból mindig sikerült eddig, az apróhús sem okozott csalódást, pedig ott van némi veszteség, de annak az ára még barátibb.


3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nálunk is van egy befutó szarvasleves. Hasonló, mint a Tiéd csak nincsen benne tárkony, van viszont dijoni mustár, meg gnocchi. Az is nagyon finom, érdemes kipróbálni!
(itt az enyém)

Névtelen írta...

A fagyasztott szarvas miatt ne aggódj. A hatályos törvények szerint hivatalosan ma Magyarországon vadat forgalmazni csak fagyasztva lehet. Ennek hozadéka, /valamint újkeletű baromságként/ hogy mostantól a tenyésztett gyöngytyúk is vadnak minősül. Elmebeteg ország!

Piszke írta...

Nahát, ezt nem is tudtam. Pedig szakmába vág...:-)) Valóban még a Csarnokban sem láttam soha vadat. Igaz ismerőstől, rokontól meg természetes volt frissen kapni.
A gyönygytyúk az meg egyátalán vadászható? Én azt hittem, az csak a baromfiudvarokon kapirgálva található.

Ízbolygó, megnézem.Gondolom ezután már elég egy könnyű második...

Related Posts with Thumbnails