2008. január 18., péntek

Szarvaspörkölt



A pörkölt nálunk igencsak a népszerűségi lista végén kullog. Ez alól a felnőttszekcióban csak két kivétel akad: pörkölt vadból, vagy gyenge, omlós marhából. Ha lehet, én mégis a vadat részesítem előnyben.Árban szinte ugyanott van, és ha ügyesen választunk - a szarvasraguleves kapcsán tudtam meg Lorientől, hogy itthon hivatalosan nem is lehet vadhúst csak fagyasztva árulni - a világos vörösebb őz-, vaddisznó- vagy szarvashúsból igazi klasszikus ízélmény kerekedik.

Hozzávalók (4 jóétvágyú felnőttre) :

80 dkg szarvashús (most lábszár)
5-6 ek. olaj
30 dkg vöröshagyma
2 csapott ek. pirospaprika (édesnemes)
10 szem borókabogyó
1 kisebb babérlevél
2 teáskanál szárított kakukkfű



A szarvaslábszárral megküzdöttem, mikorra megszabadítottam az inas-hártyás borítástól, majd falatnyi kockákra vágtam. A felaprított vöröshagymát ( lehet a hús fele mennyisége is, nekem így tanította egy vadászó ismerősöm, hiszen ez adja a szaft testét) a felforrósított olajon kavargatva megdinszteltem, kicsit meg is sóztam, amikor a leve elpárolgott, rádobtam a húst, és fehéredésig átpirítottam. A tűzről levéve adtam hozzá a pirospaprikát, nehogy megégjen és keserű legyen. Felöntöttem annyi vízzel, hogy egy ujjnyira ellepje, hozzáadtam a babérlevelet és a borókabogyót és egy órán át lassú tűzön lefedve főztem. Ezután kivettem a babért és a borókát, sóztam, ha kellett pótoltam az elpárolgott levét vízzel, az utolsó félórában adtam hozzá a kakukkfüvet. Összesen két és fél óra alatt lett omlós és vajpuha.

Természetesen egy jó minőségű vörösbor nem rontja el, de ha ilyen nincs otthon, jobb kihagyni. Én speciel jobb szeretem bor nélkül, mert a vad íze szerintem jobban érződik.

Semmiképp nem javaslok bele több babért vagy borókát, mert keserű lesz.

Klasszikusan legjobb hozzá a krokett, de most csak egyszerű főtt krumplival ettük.

Még fogom ismételni tavaszig.



3 megjegyzés:

Zsuzsi írta...

A 2007-es gaztrofogadalmam az volt, hogy több vadat fogok készíteni. Ez így is lett. Mindig azt gondolom, milyen jó, hogy a vad gyógyfüveket legel és egészségesek leszünk tőle (lehet, ez illúzió).Én személy szerint a hártyát nem zedem le, ennyi főzés után kocsonyás-rezgős lesz, jó állagot ad. Nálam klasszikus hozzá a főtt krumpli és tényleg jobb bornélkül, hagyni kell érvényesülni az ízeket.

Piszke írta...

hát nem tudom mit legel, télen tuti etetik őket, de téyleg megvan még a vadíz, ami semmi mással nem téveszthető össze.ttermekben persze ezzel is buherálnak...

Mamma írta...

Ma erősen gondoltam Rád, mert szarvasgulyást főztem és megnéztem ezt. Én nem tudtam ellenállni:-), ment bele bor bőven, és sok zöldség.

Most az enyém is a fagyasztóból került elő, de mivel sokkal jobban szeretem a vadhúst mint a marhát, ez nem zavar, és ha Lorien mondja, akkor meg hiába zavar:-)))

Related Posts with Thumbnails