2010. augusztus 1., vasárnap

VKF!-XXXVI. Jerk csirke





Miután a múltkori fordulót egy ronda nyavalya miatt kihagytam, most nagyon készültem és megkönnyítette a dolgom, hogy végre nem kell sakkozni az órákkal meg a percekkel, csak kelni, enni, feküdni nagyjából mikor jólesik, kívánsághangverseny van időrabló ételekkel és persze rengeteg édességgel. Hirtelen vagy 3-4 recept is várakozik mindenféle népek fazekából és tepsijéből, a jamaicai eredetű csirkére viszont a grill miatt esett a választásom, így kicsit pótolom a szabadtéri tűzgyújtásos lemaradásomat: a házi készítésű pácban legalább egy napot kell pihennie a grillezésre váró húsnak, ideális kényelmes csak-mi-vagyunk ebédhez de vendégséghez is.

A jerk fűszerkeverékben benne van minden értékes trópusi fűszer - meghatározó fűszere a szegfűbors(allspice, pimenta), melyet Kolumbuszék simán összetévesztettek a feketeborssal, mely útjuk egyik indoka volt -, a scotch bonnet chili, ami karibi eredetű, és a friss kakukkfű. Az arányok megtartásával akár hosszabb ideig tárolható keveréket is készíthetünk, amihez már csak a friss hozzávalókat kell hozzámixelni. De egyedileg gyártva sem tart tíz percnél tovább a csípős-édes-savanykás szósz előállítása, és abban is biztos vagyok, minden jamaicai háziasszony a sajátjára esküszik.


Hozzávalók a páchoz:

1 kisebb vöröshagyma

1 csomó zöldhagyma

3 gerezd fokhagyma

1,2 dl olaj

fél lime leve

1 chilipaprika (én thai chilit használtam,ez kevésbé erős, mint a habanero rokona scoth bonnet, de szerintem így is elég csípős volt )

1 ek. aprított friss kakukkfű

1 ek reszelt gyömbér

2 ek. vörösborecet

1 ek. barna nádcukor

1/4 tk. fahéj

1/4 tk. szerecsendió

1 csipet őrölt szegfűszeg

1 tk. szegfűbors

1/2 kk. só

- ennyi szósz elég egy egész, feldarabolt csirkéhez, vagy 4-6 csirkemellhez/combhoz.


A hagymákat felvágtam, aprítógépbe tettem az összes többi hozzávalóval és sűrű szósszá mixeltem.

A csirkemelleket, a vastagabb felükön kicsit meglapogattam, azután végig keresztben mélyen bevagdostam, minél jobban átjárják az aromák, bezacskóztam és a zacskóba öntöttem a pácot is. Legalább egy éjszakán át kell hűtőben tartani, de ha hosszabb - akár 48 óra is - a pácolási idő, annál intenzívebb lesz a fűszeres íz.

Grillen 6-8 perc alatt egyszer megfordítva átsül - ideális persze, ha a szegfűborsfából van a gyújtós :) - , nem kell ráégetni a fűszereket, sütőben 200 fokon, tepsibe rakott grillrácson 30 perc alatt sül készre.






7 megjegyzés:

timus írta...

Hú, de jól jön ez a recept nekem, csípős-korszakban vagyunk :) Köszi a leírást!

phzs írta...

Most már legalább tudom,hogy az allspice és a szegfűbors ugyanaz...

Piszke írta...

Ó, eddig én is azt hittem- a GoodFood-os receptekben mindig átugrottam... - hogy valami karácsonyi-szerű fűszerkeverék, de a wiki segített :))

Névtelen írta...

Nice post and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you as your information.

Gabilla írta...

@Piszke - ahhoz képest, hogy nem tudtad, mi az az All spice, egészen hercig jerk receptet hoztál össze, és még a pimento faszénre is kitértél. Sőt, hogy fokozzuk: a faszenet egy kisebb gödörbe szórjuk, fölé, kisebb hevenyészett állványzatra pimento faágakat helyezünk, rá a husikat és az előző ágakra merőlegesen még egy sor faágat. :)
A pácolás valóban, minél tovább tart, annál jobb, de ha csak 1-2 órát pácolódik, már jó. A csirkét bőre nélkül szokás jerk-ölni, de bármilyen más hús, de akár zöldség is isteni ezzel a páccal.
Kár, hogy csak most olvastam ezt a bejegyzésed! :)

Piszke írta...

wiki, google -és találtam egy jamaicai turisztikai oldalt is, ott írtak a hagyományos készítési módról.
Először egy szakácskönyvemben találkoztam a jerk csirkével, " A világ legfinomabb ételei" szerény címet viseli, és rengetetg enciklopedikus adat is van benne.

És az allspice - na az tényleg meglepetés. Van a kommentelők között, aki sokkal jobban tud angolul, mint én, és ez neki is fehér folt volt.

Gabilla írta...

Jómagam is a "helyszínen" tanultam meg, mi is az, azóta viszont mindenbe, amibe megy bors (csak fehéret használok), kb 1:1 arányban szegfűbors is kerül, a bors őrlőben is vegyesen laknak.
A fura az, hogy egészben már jóval korábban is használtam ételekbe, mint hogy a karibi térségbe keveredtem volna.
Ajánlom mindenkinek, hogy próbálja ki és használja felesben a borssal! :)

Related Posts with Thumbnails