2013. február 6., szerda

Rakott krumpli a francia Alpokból - tartiflette



Még Bordeaux-ból cipeltem haza a sajtot ehhez az ütős francia egytálételhez: a reblochon érlelt, fehérpenészes kérgű lágy sajt, karakteres, diós-mogyorós ízzel. Engem alapvetően egy nagyon érett  camembertre emlékeztetett, ezért az importkészleteim elfogyása után simán megcsinálom abból is. A tartiflette a francia Alpokban úgy tartozik hozzá a síeléshez, mint az osztrák Alpokban a gőzgombóc. Iszonyatosan eteti magát, és a maradék fehérbor is jól csúszik rá, semmivel sem könnyebb kaja, mint a magyar rokona. Eredetileg a kerek sajtot lapjában félbevágva teszik a krumpli tetejére, de ismerve a sajtimádókat, tudtam hogy csak vita lenne abból, hogy ki kapja a közepét csupa sajttal, és ki a részben sajt nélküli sarkokat, így inkább ujjnyi szeletekre vágva, igazságosan elosztva  raktam a tetejére. Van olyan recept is, ahol a fehér nemespenész kéreg levágását javasolják, egyrészt szerintem kár lenne érte, másrészt az én sajtom már annyira érett volt ( és camembert-ből is nagyon érettet javaslok) hogy ez a mission impossible kategóriába esett.

Hozzávalók: (4-6 személyre)

1 kg sós vízben főtt krumpli
1 kis fej vöröshagyma
15 dkg füstölt húsos szalonna/bacon
2 dl tejföl
2 dl tejszín
1 dl fehérbor
25 dkg reblochon sajt vagy jó érett camembert típusú sajt
5 dkg vaj


A krumplit klasszikusan héjában kellene megfőzni, én ezt rendszeresen elbliccelem, akár magyar, akár francia rakott krumplit készítek, a lényeg, hogy legyen a végén 1 kilónyi, sós vízben főtt, vékonyra szeletelt főtt krumplink.
Amíg a krumpli fő,  a vaj felén a vékony szeletekre vágott vöröshagymát enyhén sózva kis lángon párolni kezdtem, majd hozzáadtam a felkockázott szalonnát. Lasssú tűzön addig piríttottam, míg a hagyma karamellizálódni kezdett, és a szalonna is jól megpirult.
A maradék vajjal kikentem egy tűzálló tálat, leterítettem a krumpli harmadát, rászórtam a hagymás-szalonnás keverék felét, újabb egyharmadnyi krumpli következett, azután ismét a szalonna-hagyma és  maradék krumpli. A tejszínt és a tejfölt elkevertem ( ez a creme fraiche helyettesítője, mondjuk) igazságosan meglocsoltam vele a rakott krumpli, majd aláöntöttem a fehér bort is. A sajtot kisujjnyi szeletekre vágva raktam az egész legtetejére.

220 fokra előmelegített sütőben körülbelül 20 perc alatt sült aranylóra a teteje, ekkorra a sajt egy része szépen beleolvadt a krumpli közé és az egész tejfölös-tejszínes-sajtos-fehérboros mártás kellemesen bugyogott.

Recept a csomagolásról és innen

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails