2012. január 26., csütörtök

Jambalaya!



Legszívesebben három felkiáltójellel írnám, és sajnálom hogy ennél meggyőzőbb fotót nem sikerült készítenem. Ha valaki szereti a pacalt ( nálunk senki) a birkapaprikást ( nálunk mindenki) a sűrű vadragukat (Kiskorúak nem eszik), a megáll-benne-a-kanál-sűrű pörkölteket (ezt se, kivéve csirke), a chili con carne-t (nálunk mindenki), a bácskai rizses húst (mindenki), annak ez a kaja be fog jönni. Igazi ízorgia!
És nagypapám azt mondaná rá, ez aztán legényfogó, kisjányom. Már nem nagyon van szingli ismerősöm; ha lenne, és megkérdezné tőlem, mit főzzön a fiújának, biztos ezt ajánlanám, elronthatatlan, igazi pasis kaja.(  És legyen otthon sör is, vagy egy jobbféle vörösbor.) És bár én elsősorban  a fiúk kedvéért belepottyantottam a főzés végén pár garnélát is, ez nem tartozik az alaprecepthez. Nálunk zajos sikere volt, rendszeresen fogom főzni, főleg, hogy cseppet sem mellékesen a hozzávalók felvágásán túl igazán minimális munka van vele.

Szerintem a fotón is látszik, hogy a paella rokona: az Észak-Amerika déli részét is  meghódító spanyolok paradicsomot használtak az Újvilágban elérhetetlenül drága sáfrány helyett, majd a franciák tették hozzá a karibi fűszereket: így született meg a kreol jambalaya, vagy red jambalaya. Én nem tudtam ugyan ellenállni egy kreol fűszerkeveréknek, de az tökéletesen reprodukálható a dobozáról, és semmi elérhetetlen nincs benne, amit egy jobban felszerelt kisközértből ne lehetne beszerezni.
A jambalaya  csirkehúson és a kolbászon  kívül zöldséget és rizst tartalmaz,  nem nagyon lehet két egyforma receptet találni, bár nem gondolom, hogy vérre menő vitákat folytatnának erről, úgy mint mi a halászléről, a brassóiról vagy a gulyásról. A legeslegautentikusabb egy spéci kolbászt tartalmaz, anduille a neve, sertéshúsból készül, és én könnyű szívvel helyettesítettem sima, enyhén csípős házikolbásszal, mert a fűszerezésben csak egy kis plusz cayenne borssal és kakukkfűvel tér el, meg abban, hogy a húst nem darálják, hanem kockára vágva dolgozzák bele a kolbászba.
Miután beleakadtam az első receptbe, még megnéztem jópárat, sőt, a fűszer dobozán is volt egy,  és a végén így főztem meg:

Hozzávalók: (személyenként)

40 dkg csirkemell
10 dkg enyhén csípős szárazkolbász
5 ek. olaj
1 nagy  fej vöröshagyma
4 gerezd fokhagyma
3 szár szárzeller
1 nagy zöld kaliforniai paprika
3 tk. kreol fűszerkeverék (3 tk. pirospaprika, 2 tk.őrölt fekete bors,1 tk. cayenne bors, 1tk. só, 1 kk. oregánó, 1 kk. kakukkfű)
1 babérlevél
20 dkg rizs (hosszúszemű fajta, basmati tökéletes))
2 ek. sűrített paradicsom
7-8 dl forró csirkehúsleves
1 tk. só (mivel a leves is sós)
16 kisebb előfőzött garnéla


A felforrósított olajon néhány perc alatt, kevergetve megpirítottam a 2 centis kockákra vágott csirkemellet,  a kis darabokra vágott kolbászt, enyhén sóztam és borsoztam. Kiszedtem a serpenyőből,  helyébe raktam az apróra vágott vöröshagymát, fokhagymát és a félcentis darabokra vágott szárzellert, a  paprikát és egy babérlevelet, és picit megsóztam. Kevergetve néhány perc alatt megpároltam a zöldségeket, hozzáadtam a sűrített paradicsomot,  és egy decinyi levest. Összeforraltam, majd visszaraktam a serpenyőbe a csirkét, beleraktam a rizst,  5 deci forró  levest és a kreol fűszerkeveréket és az összetört babérlevelet. 10 percig kis  lángon rotyogtattam, a legvégén hozzáadtam az előfőzött garnélákat, és úgy ítéltem meg, hogy kevés lesz a leve, ezért még 2 deci levest öntöttem hozzá, majd elzártam a lángot, és egy fedővel lefedve állni hagytam. 15 perc múlva a levest tökéletesen felszívta a rizs, és pont puha is lett.
A leves mennyisége függ a rizs fajtájától, és hogy milyen fokon fő az étel, stb. Először inkább nem tettem hozzá az összeset, mert mikor kész, nem szabad tocsognia, sem ragadnia.

A fűszerkeverék maradéka később is felhasználható, de friss szárított fűszerekből készítsük. A kreol keverékben van vöröshagymapor és fokhagymapor is, ezért a receptben a friss hozzávalóknál emeltem a hagymák mennyiségét.


10 megjegyzés:

Erika írta...

A neve is mesés, mikor jutok én ilyenhez?:))

Judyt írta...

Hiba volt ezt a bejegyzést ebéd előt néznem... :S nagyon guszta!

duende írta...

Nagynagy kedvencünk. És a fotód tökéletes, guszta, ne pironkodj miatta! :)

Doctor Pepper írta...

príma. a tikka masalád jutott eszembe róla, azt is imádom, ezt is fogom, tutira.

bévé írta...

Ajj, de jó lehet! Elcseréled velem? Adok érte tortilla chipset :))).

Piszke írta...

Erika, hát főzd meg! Menni fog!

Duende, én nem tudok olyat a bridge gépemmel, mint Te a point-and shoot-tal...de hát ez van, szem is kell hozzá..

Tényleg príma :)Most a chilis babbal és a tikkával dulakodnak a dobogós helyeken...

BéVé, Zuglóba vállalok szállítást...:)

duende írta...

Piszke, nekem is bridge gépem van már 2 éve, és tényleg jó a képed. :)

L. írta...

a minap nézek egy sorozatot, amiben főznek: jambalayat. azon gondolkodtam, mi a bánatom ez, de mire rákerestem volna, el is felejtettem. és tessék :):)

(a sorozatban elhangzott, hogy másnap az igazi ;) - feltéve, ha marad másnapra...)

Piszke írta...

Ez biztos így lehet, mert a paprikáskrumpli is éjszaka a legjobb, már hűtőhidegen :D

Rosita Vargas írta...

Una gran receta apetitosa y contundente me encanta la probaría y nunca acabar ,abrazos y abrazos.

Related Posts with Thumbnails