2009. február 4., szerda

Brutális brownie


Mivel elmúlt a január, ami kötelező vezeklőidőszak a kéthetes, folyamatos ünnepi trakta után, egyszerűen muszáj volt valami ütős édességet összedobni a hétvége ürügyén. Aki úgy gondolja, hogy még mindig káros lenne az egészségére, netán alakjára - a lassan, de alattomosan közeledő bikiniszezonra tekintettel - , ha olyan sütiről olvas, amiből egyetlen decens szelet lényegében fedezi egy átlagos női egyed egésznapos kalóriaszükségletét (kivéve, ha favágó vagy szénbányász), az azonnal hagyja el az oldalt. Én szóltam!

A brownie-val régóta szemezek, de amiket eddig kóstoltam, a megunt és félbehagyott gyenge csokimikulások feldolgozására tettek kísérletet, és nem jelentettek maradandó élményt. Valami oka ugyanakkor mégis lehet, hogy a brownie ilyen emblematikus süteménnyé vált. Elkezdtem gyorsan körülnézni a neten, találtam is rengeteg variációt, de végül megmaradtam az elsőnél, amit a gugli kidobott, Jamie oldalán. Az elkészítés leírása viszont pont olyan olyan lazára sikeredett, mint a Naked Chef maga, így studíroztam a Good Food körülményes, abszolút kezdők számára is egyértelmű, precíz receptjét is. Egy kis sütőporon kívül nagyon kevésben különbözik egymástól a két süti, ici-picit mások az arányok, a mennyiségek meg azért, mert más a forma mérete. Namost bár viszonylag tűrhetően felszerelt háztartásom van, nekem bizony egyetlen kisméretű négyszögletes formám sincs, szégyen-gyalázat, így lett tortaszelet a hagyományosan kockákra vágandó brownie-ból.
A kalóriákról pedig csak annyit, hogy kisebb kakaóvaj-tartalmú csokival dolgoztam a megadottnál, és a kakaópor-liszt arányait is megfordítottam, továbbá nem tettem bele az opcionálisan ajánlott 5 dkg diót sem (csak ez mínusz többszáz kcal pl.). Az eredmény így is brutális.


Hozzávalók: (28 cm-es kapcsos tortaformához)

20 dkg 50%-os étcsoki

25 dkg vaj

36 dkg barna nádcukor

4 tojás

8 dkg liszt

6,5 dkg kakaópor

1 tk. sütőpor


A sütőt előmelegítettem 180 fokra.

A mikróban összeolvasztottam a vajat és a csokit. ( Közepes fokozaton lágyítottam először, egyperces menetidőkkel. A vaj gyorsabban olvad, így átmelegíti a csokit is, aztán a 600W-on forgattam párszor, és ki-kivettem átkeverni, a végén már csak kevergetni kell és a csoki szépen beleolvad a vajba. Szerintem sokkal egyszerűbb, mint gőz felett olvasztani.)
Félretettem kihűlni, addig a cukrot és az egész tojásokat krémesre és habosra kevertem robotgéppel, mintha piskótatésztát készítenék. Amikor a massza fényes, habos és majdnem kétszerese az eredeti térfogatának, akkor jó. Hozzáöntöttem a csokis-vajas keveréket, és óvatosan egy lapáttal forgatva kevertem őket össze, hogy megmaradjon a belekerült levegő. Ezután rászitáltam a lisztet, a sütőport és a kakaót, és megint ugyanilyen átlapátolással kevertem egynemű masszává.

A tortaforma alját méretre vágott sütőpapírral béleltem ki és elsimítottam benne a sűrű, csokis elegyet.


A 28 cm-es körforma alapterületre majdnem megfelelt Jamie 25x25-ös tepsijének (ernégyzetszerpí kontra ánégyzet), viszont a fekete teflonbevonatos tortaforma túl hamar a süti széléhez vezette a hőt, ezért képződött egy nem annyira kívánatos perem, ahol majdnem túlsült; ezért inkább valami jó kis kerámiaformát vagy talán jénait javasolnék mindenkinek, bár a sütési időt lehet, hogy módosítja majd felfelé.

Nálam 35 perc alatt lett tökéletes, az utolsó öt percben a kikapcsolt és kicsit kinyitott sütőben: a teteje fényes pergamenszerű, a közepe már nem lötyög, a beszúrt tűre pedig egy icipicit még tapad a massza. Ha túlsütjük, száraz és rágós lesz. Mivel a sütők nem egyformák, és a különféle tepsik és formák hővezető képessége is más és más, 25 perctől kezdve nem árt ránézegetni.

Valósággal kiált tortaszeletként némi aligcukrozott tejszínhab vagy créme fraiche vagy görög joghurt után, de nálunk most egy se volt itthon. Ettől függetlenül morzsa sem maradt belőle, evés pár napig részemről letudva.


Jamie Oliver receptje.




9 megjegyzés:

Névtelen írta...

minden brownie recept ennyire sok cukrot ír? a csoki tartalom nem zavar, de a cukor! :)

Névtelen írta...

Szia, hány fokon sütötted?
Sziszi.

Piszke írta...

180 fokon. Az előmelegítésnél benne van, úgy rémlik.


Chilii...hát igen, ez igen sok cukor, de az arányok kb ugyanezek mindenhol. Nekem a rengeteg vaj meg csoki után fel sem tűnt.

Zsuzsa írta...

Halkam merem csak súgni, hogy én is kerek formában sütöm. És ugyanezt a képletet használom. ;) A számológépnek és egy mérőszalagnak bérelt helye van a konyhakredencen.

Névtelen írta...

én sem találtam még 35 dkg alatt receptet! a csoki mennyiség felett viszont bármikor szemet húnyok :)

Pintyuszka írta...

Szia Piszke!
Tényleg brutális, már a hozzávalók kimérése alatt éreztem ahogy bekúszik a bőröm alá :) De azt hiszem, valamit elrontottam: Eddig még nem sütöttem browniet, viszont másokét már kóstoltam. Az enyém állaga nagyon levegős, morzsálódós lett. A kéreg alatt kellőképpen ragacsos, de igencsak levegős, nem olyan "szalonnás" állagú, mit az eddig kóstoltak. Mit ronthattam el? Túl sokáig vertem a tojásokat a cukorral, vagy a sütőportól lett ilyen? Borkősavas bio sütőport használok, (attól amúgyis szebbek-lazábbak a sütemények, és nincs "sütőpor" íze)el kellett volna hagynom? Vagy ez így normális? Egyébként mindenkinek nagyon ízlett, mi híg savanykás kajszilekvárral locsoltuk meg, tökéletes volt :)

Piszke írta...

Igen, gondolom a borkősav dobott nagyot rajta. Én nem hagynám ki, ha érzékeny vagy a sütőpor ízére inkább vegyél le még a mennyiségéből és szitáld össze a liszttel, úgy el fog keveredni, és jobban hozza a sűrű brownie állagot. Én teljesen nem hagynám el, mert én meg a szalonnás brownie-ktől futok ki a világból :)

Unknown írta...

pada sebuah kehidupan berumah tangga pasangan selalu membutuhkan alat bantu sex
untuk menghindari seorang suami berselingkuh dalam perjalanan luar kota alangkah baiknya bawa bekal boneka sex atau alat bantu sexualitas pria minimal alat bantu sex pria dan alat bantu seksual pria
dan bagi pria atau suami yang penisnya sudah loyo pakai aja penis ikat pinggang penyangga jual alat bantu sex
untuk wanita yang maniak berhubngan intim tapi di tinggal pasangannya pakai aja alat bantu sex wanita
dan bagi wanita yang ingin berfantasi sex engan pasangannya alat bantu sexualitas wanita
jika anda mencari alat bantu wanita jangan ragu klik aja link ini alat bantu seks
kebanyakan orang dalam berhubungan intim mengunakan alat bantu seksual wanita atau alat seksual wanita
dan rata rata wanita yang doyan ngesex biasanya menggunakan alat sex wanita atau menggelitik anunya dengan sex toys

Névtelen írta...

i was vigilanty but i found the way to save my cooking se how chek this
best homemade brownie recipe

Related Posts with Thumbnails