2016. január 7., csütörtök

Narancsos-marcipános puszedlik



Újabb állandó  süti került idén a karácsonykor feltétlenül megsütendők közé: Sütimizéria Csenge csodálatos puszedlije. Én eddig még életemben soha nem sütöttem puszedlit, ezután meg másmilyet nem is fogok egyáltalán. Ezt egyébként tudtam is előre, mert Csenge saját kiadású sütisfüzetéből már évekkel ezelőtt kinéztem magamnak, és a recept alapján biztos voltam benne, hogy az eredmény nem fog csalódást okozni. A gyömbéres máz, az alkoholos-narancsos marcipán és a klasszikus mézes puszedli ízesítés néhány nap alatt olyan ízorgiát produkált, ahogyan összeért, hogy nagy nehézséget okozott megállni egymás után azonnal  kettőnél  háromnál.
Azt nem mondom, hogy minden darab ugyanolyan tökéletes lett, mint Csenge fotóján, de fogom még sokat gyakorolni a gömbölyítést ( mert mint minden rendes megszállott, természetesen kis is mértem a puszedlik tésztáját egyenként...)
Én nem az on-line receptből, hanem a könyvecskében lévőből indultam ki, ezért van pár eltérés, meg én is variáltam kicsit a töltelékkel, mázzal, díszítéssel, tehát ez az általam használt recept.

Egyébként a füzetecskét még megrendelhetitek a weboldalán, és megjelent Csenge könyve is,  amiben további szuper recepteket, hihetetlen szép fotókat és történeteket oszt meg. (Nem, ez nem  a reklám helye, csak egyszerűen a gasztroblogok elindulása óta lenyűgöz  ez a tehetséges, fiatal cukrászlány.)


Hozzávalók: (45 darabhoz)

-a tésztához:
12,5 dkg vaj
12,5 dkg méz
3 db tojás 
2-3 teáskanál mézeskalács-fűszerkeverék
15 dkg porcukor
45 dkg liszt 
7 gr sütőpor
5 dkg kakaópor
4 evőkanál tejföl 
 
- a marcipántöltelékhez: 
 
35 dkg marcipánmassza
1 dl vodka 
5 dkg kandírozott narancs
2 ek narancslekvár
 
 -a mázhoz:
2 dl tejszín félrúd vanília kikapart magja
1 kisujjnyi frissen reszelt gyömbér
20 dkg étcsokoládé
 
A díszítéshez: 
6 kocka  tejcsokoládé 

A felkockázott vajat és a mézet mikróban, óvatosan egybeolvasztottam, belekevertem a tojások sárgáját, hozzászitáltam a száraz hozzávalókat és a tejföllel gyorsan egynemű tésztává gyúrtam. Egy éjszaka a hűtőben pihentettem.
 
A töltelékhez a kandírozott narancsot a vodkába áztattam, ezt is állni hagytam éjszakára.
 
Másnap a tésztát átgyúrtam - hagyni kell ezután teljesen átmelegedni, mert akkor könnyebb vele dolgozni.
 
A marcipánmasszába beledolgoztam a narancslekvárt és a vodkától leszűrt kandírozott narancshéjat. Egydekás darabokra vágtam és hűtőbe  raktam, mert ezzel pedig hidegen könnyebb dolgozni.
 
A tésztát megmértem, hosszú hengerré formáztam, kimértem egy puszedlira valót - kb. 2,5 dekás darabok kellettek - , és ugyanakkora méretűeket vágtam a tésztából. Gombóccá formáltam, majd körré lapítottam - lehet, legközelebb kiszaggatom egy nagy pogácsaszaggatóval -  a marcipándarabot középre raktam és körégombócoztam a tésztát. 
Bátran kell vele dolgozni, és jól összecsippenteni a tésztaszéleket, majd erősen meggömbölyíteni, mert ha nem így teszünk, sülés közben a marcipán nedvessége miatt keletkező gőz, meg a tésztában dolgozó szódabikarbóna "megnyitja" a nem eléggé összedolgozott részeket -ahogy pár puszedlinél tapasztaltam is. (Lehet, hogy az eredeti darált mandula-porcukor alapú töltelékkel ez nem fordul elő.)
 
180 fokos sütőben kb. 12 perc alatt sülnek meg, azt tapasztaltam, hogy az aljuk hamarabb pirult,mint ahogy a belsejük átsülne, ez valószínűleg azért  volt, mert az eredeti recept darált mandula-porcukor kombója  helyett én kész marcipánmasszával dolgoztam, aminek nagyobb a nedvességtartalma. Ezért én 10 perc után alulra betettem egy plusz tepsit és 14 percig sütöttem a sütiket.
 
Mivel közvetlenül karácsony előtt készítettem,  egy napra tálba raktam őket, melléjük tettem egy négybevágott almát, lefolpackoztam és egy napot pihentek a hűvösön, így tökéletesen megpuhultak.
 
A mázhoz a tejszínt a gyömbérrel és a vaníliával felforraltam, fél órát állni hagytam, leszűrtem, újra jól felmelegítettem, a kis kockákra vágott  csokira öntöttem, 3 percig állni hagytam, majd erőteljes mozdulatokkal fényesre kevertem.
 
A puszedlik aljába villát szúrtam, a kicsi, mély tálacskába öntött meleg mázba mártogattam, egy másik villa segítségével lehúztam a mártogatóvilláról és rácsra rakosgattam.
Miután a máz megdermedt, az  apróra tördelt tejcsokit óvatosan felolvasztottam a mikróban,
egy darab folpack közepére szedtem,  kicsi, szoros batyut csavartam,  az alját egy hústűvel átszúrtam és a meleg tejcsokival vékonyan becsíkoztam a puszedliket.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails