2012. június 13., szerda

Flan al caramelo és spanyol vacsora - egy este a Miele Főzősulijában



A Miele Főzőiskola meghívásának köszönhetően egy spanyol főzőestet kis blogíró-blogolvasó találkozóval kötöttem egybe a múlt héten, és azt hiszem, nagyon jól sikerült, és megint bebizonyosodott, hogy a főzés és a jó ételek szeretete percek alatt közel hoz egymáshoz vadidegen embereket. A főzőiskolában már nem először voltam, és mindig lenyűgöznek a gyönyörűséges, fényes, szuper gépek, amiket még megsimogatni is jó, és a kedves profi csapat.


A spanyol estre a Miele állandó séfje 4 spanyol recepttel készült, a hal- és húsalaplé pedig már kész volt a kezdésre. Nekem nem volt ismeretlen a tortilla de patatas ( a spanyol krumplis omlett) és a paella sem, ez utóbbit évente egyszer biztos elkészítem otthon is. Karamell flant viszont még sosem csináltam, bár nagyon szeretem - amikor Spanyolországban voltunk, mindennap lecsúszott egy  :) - mert kicsit féltem attól, hogy oldható meg: tényleg úgy készüljön el, hogy azután a formából kiborítva édes sűrű karamellréteg legyen a  vaníliás puding tetején, körben pedig klasszul lecsorogjon a karamelles szósz.



 Megoldható, tökéletesen: az első kép a Mielenél készült, a második  az otthoni, hétvégi desszert. A vanília, citrom, fahéj és karamell párosítás nagyon-nagyon ütős - 8 adagot pont jó készíteni, mert úgyis mindenki repetázik...Ráadásul a flannak eleve kell egy éjszaka minimum a hűtőben, szóval ha felvágós vacsoradesszertnek szánjuk, akkor sincs stressz, mert egy-két nappal előtte simán elkészíthető.

2 dl tejszín
6 dl tej
18 dkg cukor
egy rúd vanília/ 2 tk. vaníliakivonat/ 2 vaníliáscukor
1 kisujjnyi darab fahéj vagy fél tk. őrölt fahéj
1 citrom reszelt héja

12 dkg cukor
2  + 2 ek.víz

3 egész tojás
2 tojás sárgája

Először összekevertem és épp csak  felforraltam  az első hat  hozzávalót - a vaníliarudat kettéhasítva és a magokat kikaparva tettem  a tejbe. Ha  vaniliáscukrot használunk, azt csak akkor tegyük bele, ha már lehúztuk a tűzről. Hűlni hagytam.

Előkészítettem a hőálló formákat, és a sütőt 140 fokra előmelegítettem.

A második adag cukrot  egy vastag aljú nyeles  lábasba (kisebb serpenyő is jó) tettem, egyenletesen  elterítettem, meglocsoltam 2 ek. vízzel és közepes lángon forrósítottam. Nem kell kevergetni, csak forgatni a lábast a tűzön, ha a cukorszirup egyik része hamarabb kezdene színesedni. Amikor már mély borostyánszínű és áttetsző  lett, lehúztam a tűzről, és óvatosan (felfuthat vagy fröcskölhet!!) rácsorgattam még 2 ek. vizet, és visszatettem a tűzre, hogy újból felforraljam és a karamell teljesen sima, lágyan  szirupos  legyen. Elosztottam a tálkák alján.

Egy teáskannában vizet forraltam.

A tojásokat és a tojássárgákat egy nagyobb tálban habverővel simára kevertem - nem kell hogy habos, csak hogy homogén legyen - és gyors kevergetés közben vékony sugárban belecsorgattam a fűszeres-tejes keveréket - ezzel a munkamenettel nagyjából kihűl annyira, hogy ne csináljon rántottát a tojásból - ha nagyon kihűtjük a biztonság kedvéért, akkor a gőzölési idő biztos hosszabb lesz.

A  vaníliás szószt a karamellrétegere öntöttem, a formákat egy magasabb falú  tepsibe pakoltam, betettem az előmelegített sütőbe, és a tepsit a kannából a tálkák 2/3-áig töltöttem forró vízzel.

Kb. 50-55 perc szükséges, hogy a flan elkészüljön - ha még remegős, de már ujjal óvatosan nyomkodható a pudingok felülete, akkor ki lehet venni, legjobb egyenként, nehogy a vizet magunkra - vagy a flanba - lötyögtessük a teli tepsivel egyensúlyozás közben.

Kihűlés után minimum egy éjszakát a hűtőbe kell tenni, de tárolható nyugodtan 1-2 nappal tovább is. Tálaláskor a puding szélét körben egy vékony pengéjű késsel meglazítjuk - vagy forró vízbe mártjuk a tálkákat egy pillanatra - elválasztjuk a forma falától, tányért borítunk rá, visszafordítjuk, türelmesen várunk 1-2 percet - kicsit esetleg szükséges a tányért az asztalhoz kocogtatni - azután már látni, hogy a szirup megindult és kicsusszan a karamellmázzal borított flan is a tányérra.



A flan  elé készült  tortilla de patatas a tapas-tálra, kasztíliai sonkás fokhagymaleves ( tervezem mindkettőt itthonra is, és majd felteszem ide) és paella:


 Köszönöm a Miele meghívását, és nagyon örültem, hogy újabb olvasómat ismerhettem meg személyesen is :)!

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails