2010. december 21., kedd

Zserbó apróban





A beiglik mellé még túlzás lenne, ezért omlós-vajas aprósütivé alakult, le  nem írnám, hogy ökörszem vagy thumbprint cookie, pedig valójában olyasmi, zserbósan. A tészta-töltelék arány az eredetihez képest nehezen tartható, de utóbb kiderült, hogy a házi barackdzsem/darált dió krém jól bírja azt a 10 percet a sütőben, nyugodtan lehet jobban púpozni, és lehet persze a csokivonalon is erősíteni; csináltam félig mártottakat is, de azok nem néznek ki ennyire jól ;). Mindenesetre erősen közelít a zserbó-élményhez, ha  a zserbótöltelék-fetisiszták vagyunk, akkor ragasszunk össze kettőt, csak növeljük az előre elkészített töltelék mennyiségét....

Hozzávalók: (45-50 db-hoz):

20 dkg vaj

30 dkg liszt

15 dkg porcukor
1 kk. vaníliakivonat

 fél csapott kk. só

1,5-2 evőkanál tejföl -ha a tésztát túl omlósnak/ törősnek találjuk, ez a liszttől is függ

-a töltelékhez:

7 dkg darált  dió

kb. két evőkanál sárgabarackdzsem

- étcsokoládé a bevonáshoz

A vajat és a lisztet hidegen morzsássá aprítógépeztem, majd kézzel homogénre gyúrtam a porcukorral, sóval és a vaníliakivonattal. 3 cm átmérőjű két rúddá alakítottam és egy éjszakára a hűtőbe raktam. (De minimum 1 óra szükséges)
A hűtőből kivéve a rudakat kb. 1 centis szeletekre vágtam és golyóbisoztam. Kicsi dió nagyságú az ideális méret, még nem terül a sütőben hatalmasra, de elég tölteléket bele lehet pakolni. A tésztát ilyenkor hagyni kell felmelegedni, mert különben repedezik, amikor a golyók közepét lyukasztgatjuk a töltés előtt. A tésztában nem tévedés, nincs tojás, vagy más folyadék, ezért lesz sokkal omlósabb, viszont kényesebb. Ha valakinek ez nem szimpatikus, inkább kevés tejföllel vagy tejszínnel lágyítsa...

Szóaval a golyók közepébe mély lyukat nyomtam -  nem ujjal, ld.thumbprint, hanem egy gömbölyű végű borosüvegzárral, megtöltöttem a dió-lekvár keverékkel - egészen sűrű, tejfölszerű állaga legyen - , és 180 fokra előmelegített sütőben 10 percig sütöttem. Ekkor még igen érzékenyek a kekszek, de tovább sütni, kiszárítani nem kell; 2 perc után rácson hűtöttem ki.

A csokimáz opcionálisan kerülhet alulra, féloldalt, áthúzva, kinek hogy szimpatikusabb. A töltelékben nincs cukor, a tészta a klasszikus omlós arányoknál több cukrot tartalmaz.





18 megjegyzés:

Mézeskalács írta...

Gyönyörűségesek! Legszívesebben rögtön beléjük harapnék:)

Citromhab írta...

Nagyon-nagyon szépek!!

Gesztenye receptjei írta...

Piszke!

Ezek tényleg csodaszépek!

Kata írta...

Figyelek azért, mert nem írok! nagyon szépeket és finomakat alkotsz mostanában is!:))
Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok!

Piszke írta...

Köszönöm! Eldugtam ám őket...

családi tűzhely írta...

Nagyon csinos kis darabok:)

Gesztenye receptjei írta...

Piszke!

MOst sült ki, ez valami csoda, most azt hiszem bekeverem a második adagot mert kimaradt elég sok töltelék:-
Köszi a receptet!

Gabah írta...

Boldog Karácsonyt, Piszke!

PartizánOrsi írta...

Piszke!
Még 24-én elkészült, de legközelebb nagyobb "lyukat" csinálok bele, mert az én ízlésemnek túl kevés volt benne e töltelék... Vagy csak mások voltak az elvárásaim, tömény zserbó-ízt vártam :-) De nagyon finom, köszönöm a jó ötletet!

Piszke írta...

Igen írtam, hogy a klasszikus zserbóhoz képest kicsit gyengébb a töltelék- arány - vagy nagyobbat kell harapni a közepéig :D Az én borzáróm szép nagy gömböc végű, így nagyjából elégedett voltam.

trinity írta...

Zseniális az ötlet, a látvány sem akármilyen! Szerintem kipróbálom, köszi!

Anna írta...

Hú de hűha!
Ha nem szólsz a bejegyzésem után nem jutok ide... Szerintem ezt is megpróbálom GM verzióban. Alig várom, hogy időm legyen rá.
Maradok hűséges olvasód. (egész ki kincsesbánya van itt nálad!)

Piszke írta...

Nagyon örülök, hogy tetszik a blog, válogass a receptekből és szerezz vele örömet a szeretteidnek...Gratulálok a gyönyörű családodhoz!

Kimi írta...

Szia Piszke, szia Lányok!

Gondoltam húsvétra jó kis süti lesz ez, gyorsan meg is van, de nagyon nem sikerült. Nem tudom mi a titkotok, hisz látom más is elkészítette. Nem vagyok kezdő sütő - nem mintha ez bármit is számítana -, de ezzel nagyon melléfogtam. Ritkán teszek ilyet, de konkrétan a kukában landolt ...
Hiába pihentettem a tésztát, az egész szétrepedt, de úgy, hogy nem lehetett beletölteni a diót. Újragurigáztam 2 tepsivel, de nem segített. Egyet megsütöttem, gondoltam magunk megesszük ha ronda is, de a többihez már nem volt türelmem. Nem értem mi lehetett a gond. Volt-e már így valaki...? Elég bosszantó, ez lett volna a húsvéti sütim, hát holnap kezdhetek vmi újat :(

Piszke írta...

Kimi :(

csak az nyugtat meg ilyenkor, hogy tényleg beírták más kedves emberek hogy sikerült, mert virtuálisan nehéz bizonygatni, hogy de ilyen lett tényleg, mint a képen van, ha egy akár tapasztalt háziasszonynak nem sikerül!

első ami eszemben jutott: Vajjal csináltad? Mert ez margarinnal nem működik!

a második: a liszt. Ha túl sok folyadékot vesz fel (mert az a vajban is van - 20%nyi) akkor sokkal törősebb és szárazabb lesz a tészta.
Most karácsonykor és pár hete is megsütöttem (újságba ráadásul, úgyhogy izgultam) - és nem tapasztaltam ilyet.

-harmadik: a golyók mérete. ha túl kicsik, akkor talán nem tartja meg magát a tészta akkor, amikor lyukasztod a közepét. Esetleg nagyobb golyó vagy kisebb lyuk segít a helyzeten és körbe is foghatod lyukasztás közben a golyóbist a mutató és hüvelyujjaddal.

Tény hogy nagyon érzékeny tészta, még az jutott eszembe, hogy lehet kicsit a vajtartalmán lágyítani, ha 1-1,5 ek tejfölt is hozzáadsz.

Névtelen írta...

Margarinnal felcserélhetem a vajat?

Piszke írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Piszke írta...

nem tudom... még sosem próbáltam! Biztos kevesebb kell belőle, mint a vajból, kb.10%kal csökkenteném a mennyiséget.

Related Posts with Thumbnails