2007. július 8., vasárnap

Ribizlis




A hagyományok és rítusok fontosak : a családokat összekötő erős szálak közé tartoznak; egy fél szó, és mindenki tudja, miről van szó.
Nálunk ilyen varázsszó a telefonban: " Megcsináltam a ribizlist". Ennyi elég, hogy visszajöjjenek gyerekkorunk nyarai, a soha-véget-nem-érőnek tűnő ribizliszedések az unokatesókkal kinn a szőlőben, ahol a pásztákat a senki által nem gondozott, mégis folyton rekordtermést hozó ribizlibokrok választották el. Ekkor jött el az ideje a ribizliszörpnek, meg az alábbi sütinek, és mostmár évek óta én ejtem el a megjegyzést a telefonba: "Megcsináltam a ribizlist", a vonal túlsó végén pedig vágyakozó sóhaj.


Hozzávalók :

- a piskótához:

6 tojás
6 ek. cukor
6 ek. liszt
1 kk.sütőpor
1 csipet só

- a ribizlis krémhez:

4 dl tej
kb. 5-6 dkg búzadara
15 dkg porcukor
15 dkg vaj
50 dkg leszemelt ribizli

- a cukormázhoz:

8 dkg porcukor
3-4 ek. citromlé

Legeslegelőször főztem egy sima tejbegrízt, - kissé keményebb állagúnak kell lennie a szokásosnál - , és hűlni hagytam.

Életemben először megnéztem egy szakácskönyvben (Horváth Ilona) a post kedvéért, hogy hogy kell piskótát sütni, nos a hozzávalók kb. ugyanaz, viszont más a műveleti sorrend. Mindenki csinálja úgy, ahogy otthon tanulta, engem így tanított az anyukám: A tojások sárgáját habosra (fehéredésig) kevertem a cukorral és egy csipet sóval.A lisztet összekevertem a sütőporral, rászitáltam a cukor-tojássárgája keverékre, aztán jól összekevertem. A tojások fehérjét kemény habbá vertem, az első felét bátran belekevertem a tésztába, a másik felét már kissé óvatosabban forgattam bele. Kivajazott, lisztezett tepsibe öntöttem - a tálba átlót húztam, így a gyerekek nem vesztek össze azon, hogy ki mennyit nyalogatott ki keverőtálból - a és 175 fokra előmelegített sütőben kb 15 perc alatt, tűpróbáig sütöttem. Ja és lemértem a régifajta gáztepsimet: 32x34 cm-es, azaz a szélek levágása után 30x30-as kb. 1 centi vastag piskótalapom lett.

Amíg a piskóta sült, habosra kevertem a vajat a porcukorral, leszemeztem és jól leszárítottam a ribizlit.

Ezután a habosra kevert cukros vajhoz kanalanként hozzárobotoltam a teljesen kihűlt tejbegrízt, majd óvatosan beleforgattam a ribizlit is, csak pár szemet hagytam a díszítéshez.

A piskótát kétfelé vágtam ( két darab 15X30 cm-es lap lett belőle) , és az alsó lapján egyenletesen elosztottam a ribizlis krémet.

A porcukrot és a citromlevet sűrűn folyó krémmé kevertem, gyorsan behúztam vele a másik piskótalapot, majd a lapot 5x5-ös kockákra vágtam, csak ezután tettem a krém tetejére; ribizliszemekkel díszítettem.

Nagyon finom, könnyű süti, a krémje alig édes, az ízharmóniához kell az édes, de mégis savanykás cukormáz a tetejére, ami nagyon passzol a ribizlihez is. Hosszú-hosszú évek óta családunk több generációjának kedvence, forrása pedig anyukám kolléganője. Talán el lehet még vele kapni a ribizliszezon végét!





11 megjegyzés:

Névtelen írta...

Tiszta cukrászda fíling, nagyon szép szabályosra sikerült :) Az ízéről sajnos nem tudok véleményt nyilvánítani, de ha esetleg küldenél egy kockával...

Piszke írta...

Sajnos csak képkockát tudok küldeni... Persze a méretezés opcionális, de nálunk ez annyira megrögzött süti, hogy egyszerűen nem lehet másképp csinálni. Az íze viszont garantáltan házi.

Névtelen írta...

Na, ez nagyon király, jól is néz ki, és nem is tűnik bonyolultnak. Kipróbálom, s holnap referálok :)). A piskóta: mi is így, ilyen sorrendben csináljuk :)). Köszi a receptet!

Marcsi

Piszke írta...

:)) Marcsi, remélem ízleni fog!!

Unknown írta...

Szia!most fedeztem fel ezt a receptet, ki is próbáltam, nagyon jó lett:):)életem első piskótája és nagyon tuti:)

Piszke írta...

örülök hogy sikerült, szerintem ezután is mindig fog :) Ez abszolút kipróbált piskótarecept - vagy 50 éve így csinálják nálunk a generációk :)

A lényeg, hogy akármennyi a tojás, mindig hozzá van igazítva kanalanként a liszt és cukor mennyisége. Ha pedig diós vagy csokis piskótát akarsz, akkor a fenti mennyiségnél pl. 2 kanál lisZtet helyettesíthetsz ugyanannyi darált dióval vagy kakaóporral.

Névtelen írta...

Én most csináltam meg és borzasztó lett. Az egész vajízű. :S

Piszke írta...

Sajnálom, hogy nem ízlett. Kevésbé vajas krémet elég nehéz elképzelni...Kb 60 dkg-nyi alap (tej, dara, cukor) mellé 15 dkg vaj plusz a gyümölcs...
Dehát ízlések és pofonok...

Névtelen írta...

Én csak azt nem értem hogy lett 1 centis a piskótalap mikor elkészült. A fotón alul felül külön-külön ránézésre is több mint 1 centi a méret,pedig nem lehetne több 5-5 milliméternél......

Unknown írta...

Ezt a süteményt ami a képen van otthoni körülmények között szinte biztos hogy nem lehet elkészíteni. Mármint úgy ahogy a képen kinéz.
Főleg nem mirelit ribizliből.
Elkészítettem,hiába kevertem óvatosan tiszta piros lett a krém a gyümölcstől. A krém állaga se lett olyan amit nyugodt szívvel szeletelni lehet.....
Szóval jó-jó a recept,egy cukrásznak biztos.....

Piszke írta...

Névtelen, a leírásból kiolvasható, hogy nem vízszintesen, síkjában vágtam el ketté a kész piskótát, hanem a tepsi méretű piskótát vágtam ketté - félbe, és lett téglalap alak a tepsi méretéhez képest.

Csaba,
látod, a bejegyzés (a fotó és a süti is) júliusi, tehát a képen lévő sütiben nem mirelit ribizli van!Nincs sehol szó róla, még a kommentekben sem, hogy mirelitből készült volna, sőt! A tetején lévő díszítés pedig friss ribizli,picit nedvesen aprószemű kristálycukorba forgatva.
Gondolom a krém amiatt lett lazább, mert a kiolvasztott ribizli levet engedett.Emellett lehet, kicsit tovább kellett volna főzni a tejbegrízt is.

Ha mirelitből csinálnám akkor inkább fagyottan keverném bele a nagyon lehűtött krémbe a gyümölcsöt, úgy kenném gyorsan a lapok közé, és ismét lehűteném. De ekkor fennáll annak a veszélye, hogy a ribizli - ami alapból sérül leszedéskor, hiszen a kocsánynál lévő vége nyitott, tehát tuti fog levet engedni, eláztathatja a krémet.Egy esély, ha eltaláljuk, mikor vesszük ki a hűtőből, amikor a golyók már nem fagyottak, de nem is engedtek ki teljesen... de ez rizikós.

Egyébként a szeletelés a fenti képen csak a jó behűtés és egy igen éles kés eredménye.

Remélem adsz a sütinek egy esélyt szezonban!

Related Posts with Thumbnails