2013. június 18., kedd

Epres-rebarbarás-almás pite vaníliával és kardamommal



Ezt a kicsike tortát  a mérete miatt erősen kritizáltak a családtagok, felmerült hogy esetleg a hét törpének főzök, na és egyáltalán hogy gondoltam, ezt a méretet el kell felejteni...Osztatlan sikert aratott, és fel sem merült, hogy rebarbara van benne, az a nagy lapuleveles cucc a virágoskertben, nehogy már annak a szárát együk, anya...

Ehhez nagyon hasonlót egy  múlt heti, tőzegáfonyát népszerűsítő  rendezvényen kóstoltam, Chili és Vanília két receptje, a  rebarbarás és a gyömbéres-epres-almás  pite összeházasítása alapján készült, és annyira finom volt, hogy még az eper- és rebarbara szezon végén mindenféleképpen meg akartam csinálni. Szerencsés vagyok, mert nálunk  van  a kertben rebarbara, még ha most épp csak pár szálat tudtam is már csak szüretelni,  de úgy gondolom, érdemes  savanykás meggyel is kipróbálni, a fűszerek, amik kulcsszerepet játszanak a pite ízében, épp olyan  jól mennek a meggyes párosításhoz is.

Hozzávalók:

-a pitéhez:
5 dkg porcukor
10 dkg vaj
20 dkg liszt
2 evőkanál hideg víz
csipet só
- a töltelékhez:
20 dkg rebarbara
15 dkg alma
30 dkg eper
15 dkg nádcukor
2 dkg liszt
1 rúd vanília
3 zöld kardamom
1 kisebb citrom leve

A hideg vajat és a lisztet késes aprítóban morzsásítottam, majd gyorsan összegyúrtam a porcukorral és a vízzel,  hűtőbe raktam. ( Legalább 20 perc, de inkább egy óra pihentetés kell a tésztának) Ha  kézzel készítjük, akkor a hideg vajat egészen vékony szeletekre vágjuk, összeforgatjuk a szintén hideg, hűtőben parkoltatott liszttel, össemorzsoljuk, és ezután gyúrjuk egybe a többi hozzávalóval.



A tészta kétharmadával kibéleltem egy 20 centi kapcsos formát  (a 23-as pitesütő kerámiám valahol szökésben van) : a tésztát kb.  3 mm vékonyra nyújtottam, körbevágtam a formát, ezt a kerek lapot az aljára tettem, a maradék tésztát ujjnyi hurkákká sodortam és körben 3 cm magas peremmé nyomkodtam.

A megtisztított, megmosott rebarbarát és almát 2 centis darabokra-kockákra felvágtam, az eper kisszemű volt, egészben hagyva ment a töltelékbe, amihez a gyümölcsöket meglocsoltam a citrom levével, és a cukorral, liszttel, a vaníliarúd kikapart magjaival és kardamom mozsárban megtört magjaival összeforgattam. A formában lévő tésztába töltöttem, jól megpúpozva, de ez nem volt baj, a sütés során a gyümölcs úgyis összeesik kicsit, így legalább a sütés végére pont szintben volt a pite teteje.Az egyharmadnyi tésztát vékonyra nyújtottam, derelyevágóval centi vastag csíkokra vágtam és berácsoztam vele a pite tetejét.
200 fokra előmelegített sütőben 1 órát sült, a gyümölcsök eresztettek kevés  levet, de az almában lévő pektinnek és a kevés lisztnek köszönhetően nem áztatták el a tésztát. Hideg tejszínhabbal tüntettük el pillanatok alatt.


1 megjegyzés:

Beastie írta...

de nagyon jó ez a süti.... csak pont kardamon nincs otthon :(

Related Posts with Thumbnails